top of page

Периодично "Техническо обслужване"

Техническо обслужване на автомобила: Всичко, което трябва да знаем
Техническо обслужване на автомобила: Всичко, което трябва да знаем

Правилното и навременно техническо обслужване е ключово за дългия живот на автомобила и безопасността на пътя. В тази статия ще разгледаме основните видове обслужване, какво включват те и кога трябва да се извършват.


Какво представлява техническото обслужване?

Техническото обслужване е съвкупност от проверки, смени и настройки, които се правят периодично, за да се гарантира, че автомобилът работи правилно. То включва както рутинни дейности (например смяна на масло), така и по-задълбочени инспекции на различни системи.


Видове техническо обслужване

1. Малко обслужване (на всеки 10 000 – 15 000 км)

Обикновено включва:


Смяна на двигателното масло и масления филтър


Проверка и доливане на течности (охлаждаща, спирачна, чистачки)


Проверка на гумите (налягане и състояние)


Проверка на светлини, чистачки и сигнализация


Визуална проверка на спирачна система и окачване


2. Голямо обслужване (на всеки 30 000 – 60 000 км)

Допълнително към малкото обслужване:


Смяна на въздушен, горивен и поленов филтър


Смяна на свещи (за бензинови двигатели)


Проверка и евентуална смяна на ангренажен ремък или верига


Проверка на акумулатора


Диагностика на електронните системи


3. Обслужване по време (напр. на всеки 12 месеца)

Дори при по-малък пробег, течностите остаряват, уплътненията се износват, и затова е важно обслужване и на база време:


Годишна проверка на спирачната течност


Смяна на охлаждащата течност на всеки 2–3 години


Проверка на гумите – възраст над 5 години означава, че трябва да се сменят, независимо от състоянието на грайфера


Защо е важно да не се пропуска техническото обслужване?

Безопасност: Изправната спирачна система, окачване и светлини са жизненоважни.


Икономия: Навременната смяна на масло и филтри предотвратява сериозни повреди и скъпи ремонти.


Продължителност на живота на автомобила: Добре поддържаният автомобил служи по-дълго и с по-малко проблеми.


Повишена стойност при продажба: Колата с пълна сервизна история се продава по-лесно и на по-добра цена.


Как да следиш кога е време за обслужване?

Проверявай сервизната книжка или препоръките на производителя


Следи таблото за индикации за предстоящо обслужване


Използвай мобилно приложение или календар за напомняния


Дори и да разбирате от автомобили, доверието към професионален сервиз с добра репутация е важно. Особено когато става въпрос за критични компоненти като спирачки, трансмисия и електроника.


 
 
 

Коментари


bottom of page